Aansprakelijkheid bij verkeersongevallen met een elektrische fiets

Aansprakelijkheid bij verkeersongevallen met een elektrische fiets

De elektrische fiets is populairder dan ooit. De elektrische fiets zorgt voor een groter bereik en minder inspanning als gevolg van de elektrische ondersteuning. Behalve gemak brengt de snelheid van deze elektrische fietsen ook extra risico’s met zich mee. Er vinden steeds vaker ongelukken met elektrische fietsen plaats. Maar hoe zit het eigenlijk met de aansprakelijkheid bij verkeersongevallen met een elektrische fiets? In deze blog ga ik op deze vraag in.

Type elektrische fiets

Als eerste is het van belang om onderscheid te maken tussen de verschillende varianten van elektrische fietsen. Bij de meeste elektrische fietsen wordt het trappen ondersteund met behulp van een accu. Er moet dus zelf getrapt worden maar het trappen wordt, tot een snelheid van maximaal 25 km/uur, ondersteund met behulp van een elektrisch motortje. Er zijn echter varianten waarbij het niet meer nodig is om zelf te trappen. Er is dan sprake van een elektrische variant van een snorfiets.

Elektrische fiets: fiets of motorvoertuig?

In navolging op Europese regelgeving wordt de elektrische fiets met trapondersteuning tot 25 km/uur gezien als fiets en niet als motorvoertuig. De elektrische fiets die volledig zelf kan rijden op basis van elektrische energie zonder dat de bestuurder hoeft te trappen, wordt wel gezien als motorvoertuig en valt onder de regelgeving voor snorfietsen (een snorfiets is een motorvoertuig met een maximale snelheid van 25 km/uur). Bestuurders van deze variant van de elektrische fiets moeten:

  • minimaal 16 jaar zijn;
  • beschikken over een AM-rijbewijs om hierop te mogen rijden;
  • een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WAM-verzekering) hebben afgesloten;
  • de fiets voorzien hebben van een blauwe kentekenplaat.

Wanneer de bestuurder van deze snelle variant van de elektrische fiets met de motor mee trapt, zijn snelheden tot wel 45 km/uur haalbaar. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft daarom aangekondigd dat op basis van nieuwe Europese regelgeving deze snelle variant van de elektrische fiets vanaf 1 januari 2017 onder de bromfietsregels (een bromfiets is een motorvoertuig met een maximale snelheid van 45 km/uur) zal vallen. Deze nieuwe regelgeving brengt extra regels met zich mee. Zo wordt bijvoorbeeld het dragen van een helm verplicht.

Aansprakelijkheid bij verkeersongeval met elektrische fiets

Het onderscheid tussen de verschillende soorten elektrische fietsen heeft grote invloed op de aansprakelijkheid in het geval van een verkeersongeluk. Op grond van artikel 185 van de wegenverkeerswet wordt een ongemotoriseerde verkeersdeelnemer namelijk beschermd tegenover een gemotoriseerde. De achterliggende gedachte hierbij is het zogenoemde Betriebsgefahr, het gevaar dat een gemotoriseerd voertuig vanwege de massa en de snelheid in het verkeer met zich meebrengt ten opzichte van een ongemotoriseerde verkeersdeelnemer. Deze bescherming heeft tot gevolg dat, met uitzondering van overmacht aan de zijde van de gemotoriseerde, de ongemotoriseerde in ieder geval 50% van zijn schade vergoed dient te krijgen. Voor ongemotoriseerde verkeersdeelnemer jonger dan 14 jaar is dit zelfs 100%. Is het de gemotoriseerde verkeersdeelnemer die schade lijdt dan gelden deze 50%-regel en 100%-regel niet. Hierdoor is, zeker in het geval van een botsing met een ongemotoriseerde verkeersdeelnemer, de kans groot dat slechts een deel van de veroorzaakte schade van de gemotoriseerde verkeersdeelnemer wordt vergoed.

De weggebruikers met een elektrische fiets met trapondersteuning tot 25 km/uur worden dus beschermd tegenover een gemotoriseerde weggebruiker. Terwijl de elektrische fietsen die volledig zelf kunnen rijden op basis van elektrische energie zonder dat de bestuurder hoeft te trappen, zelf als gemotoriseerde weggebruiker wordt gezien. Wanneer er sprake is van een verkeersongeval met een elektrische fiets is het dus erg belangrijk welk type elektrische fiets bij het ongeval betrokken is.

Meer informatie of advies?

Heeft u vragen over schade na een verkeersongeval? Neem dan gerust contact met mij op. U kunt contact opnemen door te bellen naar 036 538 72 16 of te mailen naar w.langhout@dehaanlaw.nl.

 

Deel deze pagina