De inspanning van de pensioenverzekeraar (deel 2)

De inspanning van de pensioenverzekeraar (deel 2)

Geplaatst op

In de zomer van 2015 heb ik een blog geschreven over de steen die door de kantonrechter Amsterdam werd gegooid in de “pensioenvijver”. De kantonrechter oordeelde namelijk in zijn vonnis van 19 mei 2015 dat pensioenverzekeraars veel meer hun best moeten doen om pensioenpremie te incasseren bij werkgevers met een premieachterstand. Dat ging zo ver dat volgens de kantonrechter van de verzekeraar zelfs mocht worden verwacht dat deze gerechtelijke maatregelen zou nemen, zoals dagvaarden of het indienen van een  faillissementsaanvraag. Tot dat moment was het voldoende dat de pensioenverzekeraar twee keer een brief aan de werkgever stuurde met het verzoek de achterstallige premie te betalen. Klik hier om mijn blog van 22 juli 2015 te lezen.  

Eén zwaluw maakt nog geen zomer

Logisch dat de pensioenverzekeraars van dit vonnis schrokken. Dat zou immers tot veel meer kosten gaan leiden. De verzekeraars kunnen gerust zijn: de kantonrechter is teruggefloten door het Gerechtshof. Het Gerechtshof te Amsterdam heeft op 16 februari 2016 uitspraak gedaan in het door de pensioenverzekeraar Generali aangespannen hoger beroep.

Kern van de uitspraak is dat het Hof vindt dat van de pensioenverzekeraar niet kan worden verwacht rechtsmaatregelen te nemen. Verder vindt het Hof dat Generali zich voldoende heeft ingespannen om de achterstallige premie te incasseren.

De oude praktijk van het sturen van twee betalingsverzoeken is daarmee weer terug. De “incasso-zwarte Piet” ligt weer bij de werknemer die maar moet zien hoe hij alsnog zijn (ex)werkgever tot betaling krijgt.

Kortom: een duidelijk geval van: “één zwaluw maakt nog geen zomer”.

Deel deze pagina