Naheffingsaanslag parkeerbelasting; wie kent het niet?

Naheffingsaanslag parkeerbelasting; wie kent het niet?

Parkeren in de binnenstad. Persoonlijk heb ik hier een hekel aan. Het is bijzonder lastig een geschikte parkeerplaats te vinden en als je die al gevonden hebt dan begint de zoektocht naar de parkeerautomaat. Aldaar kom je erachter dat je voor deze superhandig gelegen parkeerplaats voor het gemeentehuis 1,45 euro voor 20 minuten betaalt en dat je hier niet langer mag staan dan één uur. Ik weet het, ik mag niet zeuren. Hier in het hoge noorden valt het nog reuze mee. In Amsterdam ben je veel meer kwijt.  

Kort geleden was ik op zoek naar een parkeerplaats, en ik had geluk. Pal voor de deur een lege plaats waar ik mijn “parkeerkunsten” op kon bot vieren. Groot genoeg om in een keer de auto neer te zetten. Snel nog even het kenteken ingevoerd in de parkeerautomaat en toen naar binnen, want de vergadering van het bestuur van de lokale Jonge Balie was inmiddels begonnen. Twee uur later liep ik naar buiten. Er werd nog gezellig nagepraat op de stoep totdat ik een geel papiertje achter mijn voorruit zag. Ja hoor, een parkeerboete, oftewel een naheffingsaanslag parkeerbelasting. Je mag het noemen wat je wilt, het is altijd een domper. Maar het was terecht. Ik heb inderdaad betaald voor een uur, maar bleef vervolgens twee uur staan. Het was niet expres. Ik ben gewoon vergeten weer naar buiten te lopen en opnieuw te betalen.

Het maken van bezwaar doe ik dagelijks voor anderen. Het is mijn werk. Een vast format waarin je begint met: “Hierbij wordt namens cliënt”, … wonende te…aan de…, bezwaar ingediend tegen de beslissing…”.  Je gaat op zoek naar fouten in overwegingen, toepassing van de regelgeving, misschien is het besluit toch niet zo goed gemotiveerd? Een parkeerboete lijkt dan een gelopen race, of toch niet?

Op het gele papertje dat ik achter mijn voorruit aantrof stond geen tijdstip waarop de overtreding plaats heeft gevonden. Ik heb voor het eerste uur betaald, dus de constatering vond vast later plaats. Misschien vergeten zij het tijdstip op de aanslag te vermelden, dacht ik. Dan maak ik misschien nog een kans in bezwaar. De advocatenmodus ging aan.

Drie weken later kreeg ik de aanslag. Het tijdstip stond hier keurig netjes in vermeld: 17:48 uur.  Ik kijk nog voor de zekerheid op het bonnetje dat uitsluitend voor uw eigen administratie wordt afgedrukt door de automaat: “betaald tot 18.10 uur”. Hoe kan dit? Hier ga ik toch eventjes voor zitten. Wat blijkt, in de haast heb ik mijn kenteken niet juist ingevoerd. Een 9 is een 0 geworden. Even op de site van de RDW kijken om tot de conclusie te komen dat ik die dag heb betaald voor een Volvo Sedan S70 uit 2007 hoewel ik een C30 rijd uit 2010.

Een bezwaar was snel geschreven. Een foutje kan namelijk gebeuren. Een 0 in plaats van een 9. Mijn bezwaar was één week later gegrond verklaard. Voor het bestuursorgaan was het duidelijk dat een foutje iedereen kan overkomen.  

Op de gemeentelijke website wordt op dit moment het volgende vermeld:

“Hebt u, in verband met kentekenparkeren, bewust of onbewust een verkeerd kenteken ingevoerd bij de parkeerautomaat? Dan ontvangt u (op de auto) een kennisgeving en daarna een boete (thuis). Bent u het niet eens met de boete? Dan kunt u via het formulier ‘verzoek tot seponering parkeerboete’ de datum en het tijdstip van uw parkeeractie doorgeven, zodat wij kunnen controleren of u daadwerkelijk hebt betaald. Als u wel hebt betaald, dan zal de boete worden geseponeerd. Hebt u niet betaald, dan ontvangt u toch een boete. Bent u het daarmee niet eens? Dan kunt u bezwaar maken.”

Blijkbaar ben ik niet de enige…

Mijn advies is dan ook: het bonnetje dat uitsluitend voor uw eigen administratie is goed bewaren en kritisch zijn als je een parkeerboete krijgt. Het kan zo maar zijn dat je met een beetje geluk met een overtreding weg komt.

Deel deze pagina