Persbericht: Vrachtwagenclaim brengt alle vrachtwagenfabrikanten voor de rechter

16 oktober 2017

Vandaag verzendt mr. André Smink van De Haan Advocaten & Notarissen namens gedupeerde transportondernemers de eerste dagvaarding naar alle fabrikanten die hebben toegegeven in het vrachtwagenkartel actief te zijn geweest. Hij doet dat namens de deelnemers aan de Vrachtwagenclaim die schadevergoeding eisen, omdat de fabrikanten in de periode 1997-2011 onderling afspraken maakten, onder andere over de prijzen van de vrachtwagens.

De Europese Commissie veroordeelde de fabrikanten hiervoor al tot een boete van 2,9 miljard euro. Nu eisen de ondernemers genoegdoening voor de schade die zij geleden hebben door de beïnvloeding van de aanschafprijzen van vrachtwagens.

Volgens advocaat mr. André Smink, die de ondernemers in de Vrachtwagenclaim vertegenwoordigt, gaat het om een belangrijke stap in het verkrijgen van compensatie: ”We hebben deze fabrikanten eerder al aansprakelijk gesteld, en hierop geen inhoudelijke reactie ontvangen. De rechter moet nu maar bepalen dat de producenten schadeplichtig zijn naar ondernemers die jarenlang te veel voor hun vrachtwagens hebben betaald.”

Onafhankelijk onderzoeksbureau SEO (Stichting Economisch Onderzoek) doet voor Vrachtwagenclaim wetenschappelijk onderzoek naar het vrachtwagenkartel en stelt de kartelopslag voor de transportondernemingen vast. Uit eerdere publicaties blijkt dat het bij benadering gaat om zo’n 10.000 euro per vrachtwagen.  “Voor ondernemers in de transportsector, waar de marges klein zijn, is dat een fors bedrag, dat we met bijkomende rente en opslagen terugvorderen”, aldus Smink. Naar schatting gaat het alleen in Nederland al om zo’n 240.000 trucks, Europees gezien om een veelvoud hiervan.