SMG Groep

SMG Groep

De SMG Groep uit Hasselt levert totaaloplossingen in de grafische industrie en het cross-media landschap. Vanuit de werkgebieden creatie & design, print & drukwerk, fulfilment & warehousing en ICT Services worden klanten door heel Nederland voorzien van hoogwaardig grafisch werk en communicatieoplossingen. De SMG Groep maakt regelmatig gebruik van de juridische diensten van De Haan Advocaten & Notarissen, in het bijzonder van de expertise van Lodewijk de Vries..

Driehoek
In relatief korte tijd hebben de SMG Groep en de Zwolse vestiging van De Haan een intensieve en gelijkwaardige zakelijke relatie opgebouwd. DGA Willem van Rijswijk en algemeen directeur Arend Hartlief willen het ontstaan van de driehoek De Haan – SMG – De Vries best toelichten. Van Rijswijk: “Natuurlijk kenden wij De Haan al een tijdje als snel groeiende speler in de advocatuur, maar mijn eerste contact met De Haan was in 2011. Door een overname kreeg ik te maken met Jan van Burg van kantoor Assen. Hij speelde een constructieve rol in dat overnameproces. Jan is net als Lodewijk de Vries gespecialiseerd in insolventierecht.”

Het initiatief voor een actieve samenwerking kwam van ‘advocatenzijde’. “Winfryd de Haan sprak ik regelmatig door zijn voorzitterschap van de Hattrick’s Club van FC Groningen”, zegt Hartlief. “Bij die businessclub zijn wij met de SMG Groep ook lid. We werden plots gebeld. Of ze zich nader mochten komen voorstellen en kijken of het kantoor wat voor ons zou kunnen betekenen. Zo’n rechtstreeks belletje voelt positief.” Dat beaamt Van Rijswijk. “Ik houd wel van die directe benadering. Binnen een week zaten Winfryd, Lodewijk en Jan bij ons aan tafel.”

Klik
Toen SMG wederom op overnamepad ging, werd er contact met Lodewijk de Vries opgenomen. “We zochten een specialist die de leiding neemt, scherp is en doorpakt. Lodewijk vult deze verwachtingen op meerdere fronten in.” Het draait volgens Van Rijswijk niet alleen om kennis leveren en uren draaien. “Je moet een klik met elkaar hebben. Ik merk dat ik mensen waardeer die kunnen aanhaken bij mijn visie. Daarvoor moet je geïnteresseerd zijn en meedenken. Lodewijk toont zich die ondernemer met managementkwaliteiten; hij opereert als verlengstuk van ons.“

“Onlangs moest ik midden in een overnametraject voor zaken naar Azië. De klus was bij Arend en Lodewijk in goede handen. Eenmaal terug had Lodewijk zelf al een evaluatie van het proces ingepland. Ik werd direct uitvoerig bijgepraat over alle inhoudelijke kwesties. Dat is hoe ik aftersales wil zien. Betrokken, eerlijk en redenerend vanuit mijn ondernemersbelang. Door zijn specialisme en uitstraling is Lodewijk een klantenbinder. Het plezier in zijn vak spat er vanaf.”

“De Haan is absoluut eager to play.”

Commercieel perspectief
Hartlief beschrijft de kenmerken van De Haan Advocaten & Notarissen vanuit commercieel perspectief. “Het hele kantoor redeneert vanuit ons als klant. De medewerkers zijn gedreven, hebben een open houding en zijn goed bereikbaar. Van Rijswijk: “Zeer eenvoudig bereikbaar zelfs. Ik heb altijd rechtstreeks contact met Lodewijk. Bij andere grote kantoren mag je je zaak noemen en dan word je wel teruggebeld. Zo werkt het bij de Haan gelukkig niet.”

De prijs van de dienstverlening vinden de heren een relatief begrip. “Prijs is natuurlijk vaak de instapper. Je praat over uurtarieven en maximalen. Dat is bij De Haan geen struikelblok. Het succes bepaalt de waarde. Als een overname succesvol is afgerond, voelt de factuur toch heel anders aan!”

Overeenkomsten
De SMG Groep en De Haan Advocaten & Notarissen hebben enkele opvallende overeenkomsten. Waar De Haan de afgelopen jaren heeft ingezet op snelle groei, heeft ook SMG zichzelf voor de komende jaren een pittige groeidoelstelling opgelegd. Hartlief: “Wij willen binnen twee jaar een verdubbeling van de omzet realiseren. Een deel realiseren we door recente overnames, maar ook op acquisitiegebied zetten we een tandje bij. We tonen ons net als De Haan ‘eager to play’. Ook wij zien onze commerciële afdeling als kloppend hart van het bedrijf en zijn niet angstig om koude acquisitie te plegen.”

Rendement
Op de vraag of het goed gaat bij SMG is Van Rijswijk duidelijk. “Wij maken een gezond rendement. Dat is bijzonder in deze branche! Wij onderscheiden ons door onze platte organisatorische en financiële structuur en werken met enthousiaste en creatieve mensen. Dat kunnen niet veel collega’s zeggen of snel kopiëren. Wij zijn en blijven een stevige speler in onze markt. En daaraan heeft De Haan recentelijk zeker een steentje bijgedragen.”

Lodewijk de Vries
“Blijf ook in de relatie met een klant dicht bij jezelf,” is het credo van Lodewijk de Vries. “Ik wil mensen goed kennen en begrijpen. Dat is voor mij een voorwaarde om langdurige relaties op te kunnen bouwen. ” De Vries is gespecialiseerd in herstructureringen en bedrijfsovernames.

Op dat vlak zijn er met name in de bouw, maar ook in de grafische sector genoeg kansen. “We mogen onszelf in die branches overnamespecialist noemen. Dat komt door onze complete expertise, maar ook door onze marktkennis en netwerk. Je moet ook weten waar het interessant is om aan te kloppen. De SMG Groep is wat dat betreft een fraai voorbeeld.”