Op 13 januari jl. heeft het Zorginstituut Nederland het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg vastgesteld en als kwaliteitsstandaard opgenomen in het Register van Zorginstituut Nederland. Dit Kwaliteitskader vormt daarmee de wettelijke basis voor de kwaliteit van de verpleeghuiszorg. Het doel van het kwaliteitskader is drieledig:
Het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg volgt de voorgaande kwaliteitskaders op. In het kwaliteitskader ‘Verantwoorde zorg’ uit 2010 lag de nadruk vooral op vergelijkbaarheid en indicatoren. Met de komst van het kwaliteitskader ‘Kwaliteit in dialoog’ uit 2016 als onderdeel van het plan ‘Waardigheid en Trots, liefdevolle zorg voor onze ouderen’ werd al een andere weg ingeslagen, waarbij de kwaliteit en waardigheid door de ogen van de cliënt centraal ging staan. Het ging bij dit kwaliteitskader niet (meer) om de vraag hoe alle aspecten van zorg konden worden gemeten, maar over de vraag of de zorgaanbieder heeft nagedacht over de onderdelen van het kwaliteitskader, hoe de zorgaanbieder dit in een cyclus heeft vormgegeven en op welke manier hij de kwaliteit in de governance een plek geeft (onder meer door gesprekken te voeren met cliëntenraad, ondernemingsraad en andere partijen).
Evenals in het kwaliteitskader ‘Kwaliteit in dialoog’, is de cliënt als mens het vertrekpunt voor het vernieuwde Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Het gaat om hoe de cliënt de kwaliteit van zorg ervaart. Kwaliteitsinformatie is voor cliënten van belang en is daarnaast belangrijk voor interne sturing, zorginkoop en toezicht. De ‘zwarte lijst verpleeghuizen’ zal dus voorlopig blijven bestaan.
In het kwaliteitskader staat voorts het continu werken aan betere kwaliteit centraal. Leren en verbeteren is daarmee niet vrijblijvend, maar is de norm voor goede kwaliteit van zorg. Indicatoren die voor leren en verbeteren ontwikkeld worden, worden toetsbaar. Het kwaliteitskader beschrijft de kwaliteit van zorg op micro-, meso- en macroniveau:
In een integraal model voor dynamisch en ontwikkelingsgericht werken aan de kwaliteit binnen de verpleeghuiszorg worden acht thema’s genoemd. Deze thema’s zijn gerelateerd aan thema’s van inhoud van zorg, kwaliteit en veiligheid en de randvoorwaarden hiervoor.
De vier kwaliteit en veiligheid thema’s zijn:
De vier randvoorwaardelijke thema’s zijn:
Bij de nadere uitwerking van de thema’s worden concrete eisen genoemd. Voorbeelden hiervan zijn dat vanaf 1 juli 2017 ieder cliënt binnen 24 uur over een voorlopig zorgleefplan moet beschikken, dat uiterlijk zes weken na opname volledig en definitief wordt. Ook moet per diezelfde datum de verantwoordelijkheid voor het opstellen van een zorgleefplan worden belegd bij een verzorgende van tenminste niveau 3.
Op het gebied van veiligheid is onder meer vereist het aanleveren van indicatoren over de basisveiligheid (uiterlijk 1 juli volgend op het verslagjaar bij het Zorginstituut) en elke verpleeghuisorganisatie dient per 1 juli 2017 een incidentencommissie te hebben ingesteld of gebruik te maken van een lokale of regionale incidentencommissie.
De uitwerking van het thema leren en verbeteren van kwaliteit is omvangrijk, hetgeen gezien het primaire doel van het kwaliteitskader in de lijn der verwachting ligt. Er worden op dit gebied verscheidene concrete eisen gesteld aan de zorgorganisatie en zorgverleners. Zo dient elke verpleeghuisorganisatie vanaf rapportagejaar 2017 de interne én externe verantwoording via één kwaliteitsverslag te verzorgen. Ook moet elke verpleeghuisorganisatie voor 1 januari 2018 over een kwaliteitsmanagementsysteem te beschikken. Elke jaar dient de verpleeghuisorganisatie voorts het kwaliteitsplan aan te passen op basis van het kwaliteitsverslag.
Voor de zorgorganisatie is voorts relevant dat de Raad van Bestuur dient te werken volgens de geldende versie van de Zorgbrede Governance Code. Per 1 januari jl. is de nieuwste versie daarvan in werking getreden, welke ook de nodige aanpassingen binnen de governancestructuur van de organisatie zal vergen. Wat betreft de personeelssamenstelling zijn in paragraaf 6.3 van het kwaliteitskader tijdelijke normen beschreven waaraan de organisatie moet voldoen. Deze blijven geldend totdat de sector landelijke context-gebonden normen heeft ontwikkeld voor voldoende en vakbekwaam personeel.
Naast voorgaande eisen, worden er in het kwaliteitskader nog talrijke genoemd. Het is aan de zorgorganisaties en de zorgverleners om één en ander te implementeren binnen de zorgverlening. In de bijlagen bij het kwaliteitskader zijn per thema handreikingen opgenomen die hiervoor concrete handvatten bieden.
De regie op de implementatie van het Kwaliteitskader ligt in het begin bij het Zorginstituut. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering ligt bij de sectorpartijen (de zorgverleners en de zorgaanbieders). Het Zorginstituut richt een Stuurgroep in die de uitvoering van de opdrachten ondersteunt en bewaakt.
Ook de Inspectie voor de Gezondheidszorg (‘IGZ’) zal het Kwaliteitskader gaan gebruiken bij haar toezicht. De eerder door de IGZ naar buiten gebrachte toezichtvisie voor de verpleegzorg zal daarbij worden aangepast aan het nieuwe kwaliteitskader.
Het kwaliteitskader vergt de nodige inzet en aanpassingen van zowel zorgorganisaties als zorgverleners. Het is een belangrijk document voor de kwaliteit van zorg, het extern toezicht daarop en de zorgcontractering. Loopt u als zorgaanbieder in de verpleeghuiszorg tegen bepaalde zaken aan? Wilt u weten of u voldoet aan de eisen uit het vernieuwde kwaliteitskader of welke aanpassingen er nodig zijn? U mag altijd contact opnemen met mij of één van mijn collega’s van de sectie gezondheidszorg, wij adviseren u graag.
Meldt u zich vrijblijvend aan voor onze nieuwsbrief.
Download het bestand.
Dehaanlaw.nl maakt gebruik van cookies
Als u kiest voor ’Nodige cookies’ plaatsen wij slechts functionele en analytische cookies met weinig tot geen gevolgen voor uw privacy. Indien u kiest voor ‘Alle cookies’ plaatsen wij ook tracking cookies waarmee wij informatie over u verzamelen om u gepersonaliseerde content aan te kunnen bieden. U geeft hiermee tevens toestemming voor het verwerken van de middels deze cookies verkregen persoonsgegevens conform ons Privacy Statement en Cookie Statement.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.