Online verkoop is booming business. Al deze bestellingen moeten uiteraard ook vervoerd worden. Dagelijks rijden duizenden bestelwagens rond om alle bestellingen af te leveren. In bijna 10 procent van de leveringen gaat er iets mis. De vaak kostbare goederen komen niet, beschadigd of met vertraging aan. Wilt u als leverancier de schade claimen? Dan komt u van een koude kermis thuis.
Als u als webshop levert aan consumenten zijn de regels van consumentenkoop van toepassing. Hierin is onder andere bepaald dat dat het risico pas overgaat op de koper op het moment dat de bestelling aan de koper is overgedragen. Wordt een pakketje bijvoorbeeld zonder toestemming afgeleverd bij de buren en ontstaat er daar schade? Dan blijft u als verkoper hiervoor aansprakelijk.
Gaat er onderweg iets mis en komt de zending niet of beschadigd aan, dan zult u de bestelde goederen dus op uw eigen kosten moeten innemen, laten vervoeren, repareren dan wel vervangen en weer opnieuw moeten afleveren. De kosten die hiermee gepaard gaan zult u uiteraard willen verhalen op de vervoerder, maar dit blijkt in de praktijk enorm lastig te zijn.
De aansprakelijkheid van de vervoerder dekt vrijwel nooit de risico’s die u als verkoper heeft, zeker waar het gaat om duurdere zendingen zoals consumentenelektronica. De aansprakelijkheid van de vervoerder is namelijk vergaand beperkt. Dit houdt in dat de vervoerder in beginsel alleen aansprakelijk is voor verlies of beschadiging aan de goederen zelf, en niet voor enige andere schade die die u als verkoper leidt. Zo is een vervoerder bijvoorbeeld niet aansprakelijk voor omzetverlies, gederfde winst, of voor kosten die uw webshop moet maken om de goederen te vervangen. Dit alles nog afgezien van de reputatieschade die is ontstaan door het niet of met vertraging afleveren van de bestelling. Bovendien is de aansprakelijkheid van de vervoerder beperkt tot enkele euro’s op basis van het gewicht van de zending.
De risico’s die u als verkoper draagt zijn nooit volledig uit te sluiten. Wel kunt u er voor zorgen dat problemen met het verzenden van uw goederen zoveel mogelijk voorkomen worden. Dit begint in eerste plaats natuurlijk met een deugdelijke verpakking en duidelijke instructies aan de vervoerder. Daarnaast kunt u onderstaande punten hanteren om vervelende situaties te vermijden:
In veel gevallen loont het om deze en andere afspraken vast te leggen in een aparte raamovereenkomst. Wilt u hier eens over van gedachten wisselen? Neemt u dan contact met mij op.
Meldt u zich vrijblijvend aan voor onze nieuwsbrief.
Download het bestand.